dinsdag 31 januari 2017

Een gevaar op de weg

Laat ik het eens hebben over de weggebruikers in Spanje, het land waar het woord 'Wegpiraat' ooit is ontstaan. Er hoeft maar een bord met 80 te staan en de 'Machos' gaan 180 rijden of, als het even mogelijk is, nog een tandje harder. Links inhalen? Waarom, rechts is toch veel meer ruimte? Voorsorteren bij een stoplicht, natuurlijk, maar alleen als men zeker is dat men daar vooraan staat. Richting aangeven? Dat lukt natuurlijk niet als je ook nog moet bellen, roken, bellen, muziek luisteren en bellen achter het stuur.

Maar het wordt pas echt levensgevaarlijk als je een Spaanse chauffeur los laat op een rotonde. Ik sta onlangs bij een rotonde achter een wat oudere, naar mijn oordeel, Spaanse man (dit is de meest gevaarlijke combinatie, want dat is de generatie die het rijbewijs gekregen heeft bij twee ons Cerano ham). Voor de rotonde gaat hij stil staan en ik zie hem duidelijk eerst links kijken, daarna rechts en tot slot nog een keer links. Hallo Señor, dit is een rotonde, hier komt geen verkeer van rechts! Dat ik dat heel erg verkeerd zag bewees een paar dagen later een Spaanse, zwaar geblondeerde, schone, die bij een rotonde dacht: “hé dat is nog eens handig, twee banen! Dan kan ik natuurlijk ook linksom”. Op een ander moment moest ik de rotonde verlaten, dat is nu eenmaal het geval als je een rotonde opgaat, ooit moet je er weer vanaf. Dan begin je links, om zo het verkeer dat de rotonde op wilt niet te hinderen, en sorteer je, als je de rest niet hindert, voor naar rechts zodra je de rotonde wilt verlaten. Niet in Spanje. Je begint rechts, je blijft rechts rijden en je rost zo nodig een ieder die het lef heeft om rechts af te willen slaan gewoon van de rotonde af.

Rechts heeft in Spanje ook geen voorrang, nee, hij met de grootste 'cojones' heeft voorrang op het watje achter het stuur. De wet van de sterkste in het kwadraat. En parkeren? Dat doen we hier gewoon dubbel, of driedubbel. Zie je een bekende? Dan stop je meteen met autorijden om een praatje te maken, ongeacht hoelang de file wordt achter je. Het is namelijk onbeleefd om geen praatje te maken en dan het liefst een praatje van een half uur. Ja, Spanje is een land van vaak tot 10 tellen en geduld, soms heel erg veel geduld.

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten