zondag 3 januari 2016

Ali uit Syrië

Beste familie,

Zoals beloofd hier een briefje van jullie geliefde zoon. Ik ben verheugd te schrijven dat het mij gelukt is. De overtocht was een beetje klote. Veel golven. Maar met hulp van Allah en zijn profeet heeft 80% het toch gered en dat schijnt een hoog gemiddelde te zijn. Het was wel een beetje druk op dat Griekse eiland, maar al snel werden we in comfortabele bussen naar een hele grote boot gebracht. Leek wel een cruise. Echt waar, ik lieg het niet. Vervolgens werden we naar een plaats gebracht waar we werden geregistreerd.

Vandaar uit ben ik al liftend naar Hongarije gegaan. Daar wilde ze mij niet hebben en toen ben ik via Oostenrijk en Duitsland naar Nederland gegaan. Dat is een soort Duitsland, maar dan heel klein. Ik ben hier eerst opgevangen in een hele grote zaal. Het leek erg op de kamer waar wij in Syrië met de hele familie sliepen, maar dan veel groter. Wel jammer dat er ook ongelovigen in de zelfde ruimte mochten komen. Beetje respectloos vond ik dat. Maar langs de andere kant was dat weer wel goed voor de verveling, want daar kan je heerlijk op spugen. Er was zelfs een landgenoot die 's nachts over een ongelovige vrouw ging plassen. Dat vond ik echt nergens op slaan, want de WC was veel dichterbij.

Ik heb gisteren een huis gekregen. Van steen in plaats van kamelenpoep. Met 3 slaapkamers en warm water gewoon uit een kraan. Echt waar, ik lieg het niet. Aparte kamers om in te slapen en om te poepen hoef ik geen kuiltje meer te graven. Kan gewoon binnen. Wel een beetje lastig om steeds op zo'n hoge witte pot te klimmen, want probeer daar je evenwicht maar eens op te houden. Op een gegeven moment zat die pot vol. Toen kwam ik er achter dat je op een knopje moest drukken om alles weg te spoelen. Maar ja, er zat al teveel in, dus die pot stroomde over. Er komt hier gelukkig een buurvrouw elke dag schoonmaken. Dus die ruimt dat wel op. Gisteren mochten we kiezen uit allerlei spulletjes die de mensen hier hebben verzameld. Kunstgebitten,hoofddoekjes, pyjama's, stukken zeep, tandenborstels, kleding, schoenen om te dragen en schoenen om te gooien, eten en zelfs complete bankstellen. Echt waar, ik lieg het niet. Ik weet ook niet waarom, maar hebben is hebben. Ik heb een garage aan het huis en die zit nu van onder tot boven nokvol. Wat ik niet kan gebruiken kan ik hier op een markt heel duur verkopen.

Ik krijg ook zomaar geld. Zonder te werken. € 2.800,- in totaal. Per maand. Echt waar, ik lieg het niet. Ik zal de helft elke maand naar jullie overmaken, zodat jullie daar voor mij kamelen en grond van kunnen kopen in mijn geliefde vaderland. Je kan hier ook gewoon alcohol drinken. En ja, ik weet dat het niet mag, maar niet gezondigd is niet geleefd. Op straat lopen duizenden ongesluierde hoeren. Veel met mooi blond haar. Die kan je gewoon verkrachten zonder dat je hoofd eraf gaat. Echt waar, ik lieg het niet. Ze stoppen je een nacht in een cel, zeggen dat je het nooit meer mag doen en de volgende dag pak je er gewoon nog een. Een paar dagen terug hebben we ook even laten zien wie hier de baas is en hebben we de politie in elkaar gerost. Dat mag hier gewoon. Je mag hier ook in winkels stelen zonder dat ze je handen eraf hakken. Niemand die iets doet. Er zijn hier ook bijna in elke plaats moskeeën. Moet je voorstellen dat wij in elke plaats een kerk zouden hebben. Dat is toch om je te bescheuren?

Ik ga binnenkort zorgen dat mijn vier vrouwen ook hier naar toe kunnen komen. Samen met mijn 18 kinderen. Want per persoon krijg ik er € 150,- per maand bij. Dan heb ik dus in totaal € 6.100,-. Zomaar, helemaal gratis en voor niets. Echt waar, ik lieg het niet. Ik moet daar wel huur voor het huis van betalen, maar een deel wordt door Nederland voor mij betaald. Ik mag ook met korting met het openbaar vervoer reizen en de kinderen kunnen gratis naar school. De dokter is gratis en de tandarts voorlopig ook. Ik wil nog proberen of Nederland een mooie auto voor mij gaat kopen. Ik denk wel dat dit mij gaat lukken. Ik heb nu een fiets, maar het regent hier vaak en het is koud. Dus ik wil een auto met verwarming.

Ik heb trouwens ook een leuke bijverdienste bedacht. De bootovertocht van Turkije naar Griekenland was nogal duur zoals jullie weten. Bijna € 10.000,- per persoon. En het was nog gevaarlijk ook. Daarom ga ik vliegreizen organiseren. Voor € 9.500,- per persoon kunnen landgenoten dan van Syrië naar Amsterdam vliegen. Ik haal ze op per luxe touringcar en zorg dat alles alvast geregeld is met de Nederlandse regering. Kunnen ze direct hun luxe woning betrekken, zonder eerst in die grote zalen te moeten slapen. Ik denk dat het een gat in de markt is.

Ik ga nu afsluiten, want ik wordt zo opgehaald om gratis naar een voetbalwedstrijd te gaan kijken. Echt waar, ik lieg het niet.

Jullie geliefde zoon,

Ali

Dit stukje is niet geschreven om vluchtelingen belachelijk te maken, of uit het oogpunt van vreemdelingenhaat. Dit stukje is geschreven omdat ik denk dat veel vluchtelingen ronduit verbaast zijn over de wijze waarop zij welkom zijn geheten in de diverse Noord Europese landen en ik me voorzichtig afvroeg hoe zij naar hun thuisfront zouden reageren. Het is geschreven met een hele vette knipoog. Waarom? Omdat de werkelijkheid al ellendig genoeg is. Echt waar, ik lieg het niet.

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten