zondag 3 januari 2016

Zwarte Pieten

Al wil ik het niet, toch moet het. Meedoen aan het 'Zwarte Pieten' op Facebook. Stel nou dat Zwarte Piet vanaf vandaag Witte Piet wordt. Is dat dan niet racistisch tegenover de blanke bevolking? Of is iets alleen racistisch als het een minderheid betreft? Of nog erger, is iets alleen racistisch als het een kleurtje heeft. Of mogen witte mensen dan niet zeuren? Dan is het gewoon folklore?

Een Gele Piet lijkt me ook geen rechtvaardige oplossing. Denk eens aan die miljarden Chinezen. Hoe gaan die reageren? Moet Gele Piet dan bij het pepernoot werpen steeds vragen 'Sambal bij?' Een Groene Piet maakt de Hulk boos (en dat wil je niet hebben), een Rode Piet geeft weer wrijving bij de indianen en een Blauwe Piet begint al snel op een Smurf te lijken. Krijg je Gargamel op je dak.

Als je dit zo leest dan moet je toch als beetje verstandig mens de onzin van deze discussie inzien. Ik heb een aantal blanke vrienden gevraagd of ze Zwarte Piet werkelijk op een neger vinden lijken. Of mag je tegenwoordig ook al geen neger meer zeggen? Niemand van mijn blanke vrienden vindt Zwarte Piet daadwerkelijk op een neger lijken. De gekleurde bevolking en enkele blanke meelopers vinden van wel. Die vinden daadwerkelijk dat zij op Zwarte Piet lijken. Dat is toch grappig? Dat je van jezelf zegt dat je op Zwarte Piet lijkt. Dan sla je jezelf toch niet echt hoog aan.

Ik ken behoorlijk wat Senegalezen. Die zijn zwart, en niet zo'n beetje ook. Dat vinden ze zelf ook en dan mag je dat best zeggen vind ik. Ik heb aan hen gevraagd of ze vinden dat zij, zwarter dan Zwarte Piet in zijn stoutste dromen zal zijn, vinden dat zij op Zwarte Piet lijken. Of Zwarte Piet op hen. Op dit moment staan ze nog steeds bloed te piesen van het lachen. Echt. Die denken sinds vandaag dat ik niet helemaal goed snik ben. Ze vroegen aan mij of ik vond dat ik op Sinterklaas leek. 'Nee, niet echt', was mijn antwoord. 'Dus alleen omdat Zwarte Piet zwart is, lijken wij op Zwarte Piet', was de volgende vraag. En de lachbui begon van voor af aan. Geeft je toch te denken...

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten