zondag 3 januari 2016

Ron Brandsteder allergie

Naast mij was een stelletje komen zitten. Uit Rotterdam, dan wel omgeving. Tenminste, die indruk kreeg ik, want ze klonken zoals Jules Deelder klinkt. Maar dan zonder het brilletje, maar met trainingspak. Een Rotterdamse setje die met een weet-ik-veel-hoeveel-de-hands Fordje, een knal gele, naar mijn dorpje waren gekomen. Ze hadden beide een colaatje genomen. Ze zagen er een beetje truttig uit. Of burgerlijk. Of eigenlijk helemaal niet.

Ik nam een slokje van mijn koffie en bekeek het stel eens goed. Eén blik was voldoende om mij het gevoel te geven dat ze ooit met één van de laatste honeymoonquizzen hebben meegedaan. Typisch van die Ron Brandsteder tiepjes: braaf, gehoorzaam en met de standaard “bord op schoot” zondagavondseks. Aangezien ik een ongelooflijke pesthekel heb aan die Brandsteder, altijd al gehad ook, moest ik bij het aanschouwen van dit stelletje steeds aan dat stompzinnige programma denken. Ik kreeg dan ook meteen last van irritatiebultjes. Soms vraag ik me wel eens af wat mij nou eigenlijk irriteert aan die gozer. Nou, daar kan ik kort in zijn, zo'n beetje alles.

Ik irriteer me aan zijn arrogante, altijd zwetende hoofd, zijn houding, zijn altijd leuk willen zijn, dat stompzinnige nep lachje van hem, de manier waarop hij dat zoontje van hem over het paard heeft gesmeten, kortom, een vreselijke Gooise kwal. En als ultiem bewijs voor mijn stelling is het belangrijk te weten dat hij ooit met Patty Brard getrouwd is geweest. En dan ben je echt een heel eind heen als man. Patty Brard, het broedsel wat de ene na de andere relatie verslindt in de hoop dat ze een kerel vindt met een kluissleutel als piemel waarmee ze vervolgens een eeuwigdurend zilvervlootorgasme kan beleven.

De honeymoonquiz. Nog steeds begrijp ik de benaming 'quiz' niet helemaal. Ik bedoel, wat is er quizerig aan een dame, vaak met iets te dikke bips, vol enthousiasme in de tomatensoep te pleuren. En dan niet één keer, maar twee, drie of heel veel keren. Net zolang totdat Brandsteder vond dat ze er “leuk spontaan op stonden”. En daarna die verrekte toren van Pisa, waarbij het van belang was dat alle houten bruidsparen op de toren werden gezet voordat die om zou lazeren. Dat spel heb ik ooit nog van mijn schoonmoeder gekregen. Ik hou sindsdien niet meer van mijn schoonmoeder. Dat was voor mij de ultieme druppel.

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten