"Hallo, Nederlanders?" De vraagsteller komt me
vaag bekend voor. Maar ik ben op mijn hoede. Een paar jaar geleden heeft een
simpel "Ja" op die vraag mij bijna een Time-Share villa opgeleverd.
Dus antwoord ik wat voorzichtig "Ja, dat klopt". Ik laat wel meteen
merken dat ik niet zit te wachten op snelle verkooppraatjes.
"Mag ik mij eerst even voorstellen? Mij naam is Thijs
Zeeman."
"Ah, van die goedkope textielzaak?"
"Eh, nee, van het SBS6 programma 'Red mijn
vakantie'."
"Dus we hebben geen gratis setje handdoeken gewonnen?"
"Nee meneer, wij zijn hier om u te helpen met uw
vakantieproblemen."
"Oh, maar wij hebben geen vakantieproblemen."
"'U bent hier toch op vakantie?"
"Eh… ja."
"En u verblijft in een accommodatie?"
"Nee, wij slapen op het strand."
"Echt waar?"
"Nee natuurlijk niet. Maar zoals mijn leraar altijd
zei; 'op een domme vraag krijg je een dom antwoord'."
"Oh,
ha,ha,ha... ja, erg grappig. Mag ik vragen waar u verblijft?"
"Ja hoor, dat mag u."
……………………. "Oh, ja, ha,ha,ha... ik snap hem."
"'Mooi, mogen wij dan nu alstublieft verder?"
"Maar u heeft toch wel problemen?"
"'Met u? Absoluut."
"Nee, met uw accommodatie."
"Nee hoor, wij hebben het prima naar ons zin."
"Is het niet vuil?"
"Nee, eerlijk gezegd hebben wij nog nooit zo'n
schone accommodatie getroffen."
"Maar het eten dan. Het eten is niet zoals thuis
natuurlijk."
"Nee, logisch, we zijn ook niet thuis."
"Het eten is te koud, te gaar, vies, eenzijdig?"
"Nee, nee, nee en nee. Er is helemaal niets mis met
het eten."
"Heeft u dan in ieder geval geluidsoverlast?"
"Onze accommodatie is heerlijk rustig gelegen."
"Maar er moet iets mis zijn."
"Waarom?"
"Als er niets mis is, dan kunnen wij uw vakantie
niet redden."
"Het spijt me heel erg meneer… eh... wat was uw naam ook
al weer?"
"Zeeman, Thijs Zeeman."
"Het spijt me heel erg meneer Zeeman, maar alles is
echt naar wens."
"Kunt u dan misschien net doen alsof er wel iets mis
is?"
"Waarom zouden wij dat doen?"
"Dan kunnen wij uw vakantie redden en regelen wij
voor u, als dank, een luxer onderkomen. Kijk, ik zal heel eerlijk zijn, in de
meeste accommodaties is helemaal niets mis. Op de tv ziet het er wel uit alsof
er een beer is klaargekomen in de douchecabine, maar iedere huisvrouw weet dat
het gewoon sporen van kalk zijn. En ingezoomde beelden van stofvlokken, vieze
toiletten en dergelijke, hebben wij natuurlijk in ons archief zitten. Mijn collega
test het eten, maar een te warme salade heeft eerst een half uur de lamp van de
camera er overheen gehad, en te koud vlees laten wij even afkoelen tot het
de door ons gewenste temperatuur heeft bereikt. Het leukste zijn de geteste
zwembaden. Mijn collega heeft er de ballen verstand van, maar een beetje slap
gelul over Ph-waardes en te laag chloorgehalte doet veel, want wie heeft er in
Nederland nou een zwembad? De jongeren werken maar wat graag mee met ons stukje
toneelspel, want zij boeken een rothut in een achterbuurt en komen onder dreiging van onze camera's ineens in een vier sterren hotel. Zal ik mijn collega
dan maar even bij u langs sturen? Zit ook u morgen met zijn allen
all-Inclusive."
"Nee, dat doen we niet. We zitten in een klein
familiecomplex en die mensen zijn reuze aardig. Daarbij komt dat ik het niet
echt netjes vind hoe u hardwerkende ondernemers duppeert, puur voor een paar
kijkcijfers. Om met de woorden van uw collega in het kwaad, meneer Rob Geus te
spreken; Daar word ik niet vrolijk van."
"Ik begrijp uw weerstand, maar kunt u dan
alstublieft heel goed nadenken of er misschien toch niet iets mis is?"
"Ja, nu ik zo nadenk, inderdaad, er is iets
verschrikkelijk mis."
"Ziet u wel. Maar maakt u zich niet druk, wij redden
uw vakantie. Vertelt u mij, wat is er mis?"
"Nou, wij worden al de hele vakantie lastig gevallen
door allerlei irritante mensen van het televisie programma 'Red mijn vakantie'
met de vraag of ze onze vakantie mogen redden. U kunt onze, en vele andere
vakanties, redden, door uw programma te laten fuseren met een andere SBS6
programma, 'Opgelicht in het buitenland'."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten