zaterdag 21 januari 2017

Chagrijn

Ik kan natuurlijk een column schrijven over de eerste dag van Donald Trump als president, maar dat doe ik niet. Er is inmiddels genoeg over hem geschreven, en dus zou ik slechts in herhaling van een herhaling kunnen vallen, en ik hou niet van herhalingen.

Ik zou het ook kunnen gaan hebben over de rust die is wedergekeerd in huize Oranje, omdat onze extreem krolse poes geholpen is, en wij daarmee ook. Nu hebben we een kat in huis die nog half stoned van de narcose rond probeert te lopen, niet durft te gaan liggen omdat het waarschijnlijk te pijnlijk is en die we angstvallig in de gaten houden, bang als we zijn voor spontane incontinentie. Ik zou daar over kunnen schrijven, maar dat heb ik nu dus net gedaan, en meer valt er, voorlopig, niet over te zeggen. Ik kan het ook gaan hebben over het weer in Spanje, dat dusdanig van slag is, dat het hier meer en meer op Lapland gaat lijken en het mij niet zou verbazen als een dezer dagen de rayonhoofden samen komen, om de kwaliteit van het ijs te bespreken. Maar ook dat ga ik niet doen, want dan ben ik, voor zeker, binnen nu en 5 zinnen flink chagrijnig. Heel even dacht ik om dan maar een mooi stuk te gaan schrijven over het Nederlands Kampioenschap langebaanschaatsen dat dit weekend verreden wordt. Maar als ik aan schaatsen denk, denk ik aan ijs, en als ik aan ijs denk, dan denk ik aan kou en als ik aan kou denk, moet ik meteen weer aan het klote weer hier in Spanje denken, waar we na nachtvorst, sneeuwstormen, onweer, storm en megahagelstenen, nu weer regen hebben die met bakken uit de hemel naar beneden stort, en een temperatuur die maar net boven het vriespunt komt. Dan kan ik er niets aan doen dat ik dan moet denken aan kachels die vol staan te loeien om de kou uit een huis te krijgen dat perfect gebouwd is om de hitte buiten te houden, en dat nu dan ook perfect doet. Hoe alle kleren vochtig aanvoelen, omdat het nu eenmaal altijd zo verdomd vochtig is in Spaanse huizen als het hard regent. Maar ook denk ik dan aan dikke warme truien die ik ooit in Nederland heb weg geflikkerd omdat ik in het altijd warme Spanje ging wonen.

Ik kan hier zo chagrijnig om worden, dat is echt niet normaal. Dus schrijf ik maar niet over het schaatsen. En zeer zeker niet over het weer.

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten