dinsdag 14 maart 2017

Gediscrimineerde hamsters

Ik spoel mijn broodje weg met een bak cupjeskoffie. Brood van de plaatselijke super. Nee, niet die met die kuthamsters, want ik krijg altijd de neiging om met een flinke bijl die klote hamsters van het scherm te meppen. Komt omdat wij ooit zelf hamsters hadden en ik een ontzettende jeuk krijg van die ettertjes. Verschrikkelijke agressieve stinkdingen die ook nog flink kunnen bijten. Ik heb er overigens snel een eind aan gemaakt door het kooitje op dusdanige wijze onder een loshangende 220 volt kabel te plaatsen dat het snoer als ware het een spaghettisliert door de kooi hing. Een beetje smeerkaas deed de rest.

Naast mijn broodje lees ik de krant. Dat doe ik altijd. Broodje, koffie en krant. Digitale uitvoering, want die is gratis. Het is gewoon belachelijk wat je in Spanje voor een Nederlandse krant, die nota bene gewoon in Spanje gedrukt wordt, mag neerleggen. Voor echt lezen heb ik eigenlijk geen tijd, dus huppel ik al koppen vretend gewoon in krap vijf minuten door het wereldnieuws. Mijn oog valt op een stukje over de Belgische onderneming G4S, die in 2006 een moslima, die bij het bedrijf als receptioniste werkte, ene mevrouw Samira Achbita, heeft ontslagen omdat ze, na drie jaar trouwe dienstverlening, van de een op de andere dag ineens gehoofddoekt kwam werken. Mevrouw Achbita pikte dit niet, en vloog van de ene rechtbank naar de andere, tot uiteindelijk aan het Europees Hof van Justitie. Deze oordeelt nu dat werkgevers hun personeel mogen verbieden om een hoofddoek of een ander religieus symbool te dragen op de werkvloer, mits het verbod is gebaseerd op een bedrijfsreglement waarin de onderneming het zichtbaar dragen van enig politiek, filosofisch of religieus teken verbiedt. In dat geval is van discriminatie geen sprake, aldus het Hof.

Wanneer is iets dan wél discriminatie? Discriminatie betekent 'het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen'. Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden. Stel je hebt twee sollicitanten. De één is allochtoon en de ander autochtoon. Beide hebben dezelfde kwalificaties. Dus dien je volgens de wet beide gelijk te behandelen. Maar je kan er maar één aannemen. Discrimineer je dan als je jouw voorkeur geeft aan de autochtone sollicitant, omdat deze autochtoon is? Of discrimineer je wanneer je jouw voorkeur geeft aan de allochtone sollicitant, juist omdat je niet wilt discrimineren? En in hoeverre kan de staat een bedrijf verplichten een bepaald persoon uit een bepaalde doelgroep aan te nemen? Dat kan niet. Als bedrijf beslis je namelijk altijd zelf wie je aanneemt.

Hoe ik ook spit in de digitale krant van wakker Nederland, ik vind geen antwoord op mijn vragen. Jammer. Verder lees ik wel allerlei niet ter zake doende 'nieuws' over de aanstaande verkiezingen en het geleuter in Turkije, waar ze het maar niet eens kunnen worden hoe ze nazistisch Nederland gaan aanpakken. Tot slot schoffel ik razendsnel door de roddels van de dag. Touriya Haoud heeft een nieuwe liefde, ex-K3 huppeltrutje Josje heeft een nieuwe tatoeage en Adele schijnt zwanger te zijn. Of is ze schijnzwanger? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten