donderdag 17 november 2016

Maagdelijke hersens

Er bestaat in Nederland een politieke partij waarvan de oprichters 'inwoners met een migratieachtergrond' zijn, die de mening zijn toegedaan dat er van alles mis is met de manier waarop men in Nederland omgaat met de rechten van inwoners met een migratieachtergrond en eigenlijk de hele manier waarop men überhaupt omgaat met inwoners met een migratieachtergrond.
Mocht je licht geïrriteerd raken om de veelvuldig gebruikte term 'inwoners met een migratieachtergrond' weet dan dat ik deze niet verzonnen heb. Ik denk namelijk dat je melk gerust 'witte vloeistof die na het knijpen uit de koe haar tiet stroomt' kunt noemen, maar het blijft gewoon melk. Deze politieke partij heet 'DENK'. Een beetje vreemde naam als je bedenkt dat de mensen achter deze partij de meest kwalijke onzin rondbazuinen zonder ooit de indruk te wekken waar dan ook over na te denken. In hun verkiezingsprogramma staat bijvoorbeeld dat, als zij het voor het zeggen zouden hebben, en God behoede ons dat dit ooit zal gebeuren, zij straatnamen die verwijzen naar het koloniaal verleden van Nederland willen aanpassen. Hoe zij de straten dan gaan noemen hebben ze nog niet over nagedacht, maar namen als; 'Atatürkstraat', 'Tulasteeg', Desi Bouterseplantsoen en Erdoğanweg zijn erg voor de hand liggend. Het klinkt allemaal heel nobel, ware het niet dat het gemekker dat er van alles mis is met de manier waarop men in Nederland omgaat met inwoners met een migratieachtergrond, steeds gekker wordt. Want stel dat ik als, bijvoorbeeld, genationaliseerd Turk in Turkije zou wonen, dan ben ik daar de 'inwoner met een migratieachtergrond'. Ik richt op een dag een politieke partij op en ga, zonder na te denken, als een malle te keer tegen de Turkse tradities en culturele zaken. Ik denk dat ik, samen met mijn familieleden en eventuele sympathisanten, binnen 24 uur opgepakt en gemarteld word, om daarna spoorloos te verdwijnen. Als ik geluk heb.
Dus beste mensen van DENK, doe de naam van jullie partij eens eer aan en ontmaagd jullie hersens. Het doet misschien een beetje pijn, maar dat is normaal de eerste keer. Dank God of wie dan ook op jullie blote knieën dat jullie in een land wonen waar men vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft staan, waar het mogelijk is dat 'inwoners met een migratieachtergrond' dezelfde rechten hebben als 'inwoners met een Nederlandse achtergrond'. Denk en wees dankbaar, in plaats van op een slinkse en misselijkmakende manier haat en tweestrijd te zaaien.
Jan van Oranje

1 opmerking:

  1. Een goede column, Jan! Groetjes van een inwoonster met migratieachtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen