zondag 3 januari 2016

Marokkaanse taxichauffeurs

Dus… ik mag in Nederland niet zeggen dat ik mijn dochter nooit met bij een Marokkaanse taxichauffeur in zou laten stappen. Want dat is discriminatie. Maar als ik nu in Nederland zou zeggen dat ik mijn dochter nooit bij een Franse of van mijn part Spaanse taxichauffeur in zou laten stappen? Is dat dan ook discriminatie? Of zal ik daar nooit iemand over horen?

Ik heb ooit het 'genoegen' gehad om meerdere malen bij een Marokkaanse taxichauffeur in te stappen en ik kan je vertellen dat ik een dergelijke ervaring mijn ergste vijand nog niet zou toewensen. Nou ja, misschien juist wel, maar je begrijpt mijn punt. Die gasten kunnen niet rijden. Met gevaar voor eigen en mijn leven wordt er ingehaald in bochten, op kruispunten en smalle bergpassen. Bergpassen? Jawel, want ik vind dat als je een mening wilt hebben over Marokkaanse taxichauffeurs, je in ieder geval de moeite moet hebben genomen om die mening te vormen in het land waar menig Marokkaans taxichauffeur zijn rijbewijs gevonden heeft. Gevonden, want ik kan me met de beste wil ter wereld niet voorstellen dat deze waaghalzen ooit een lesauto van buiten hebben gezien. Laat staan van binnen. En mocht blijken dat de Marokkaanse overheid rijbewijzen weggeeft, dan meen ik het serieus als ik stel dat men in dat geval de gehele Marokkaanse overheid moet aanklagen wegens misdaden jegens de menselijkheid.

Dus als ik stel dat ik mijn dochter nooit, maar dan ook nooit zal laten instappen bij een Marokkaanse taxichauffeur, dan is dat niet discriminerend bedoeld, maar bescherm ik mijn dochter tegen een 99% zeker verkeersongeval met fatale afloop. En dat is niets anders dan goed vaderschap.

Ik zou mij dochter trouwens ook niet laten instappen bij een Franse taxichauffeur, want die hebben het rijden afgekeken van hun Marokkaanse collega's. Tenminste, er van uitgaande dat het rijden van menig Frans chauffeur representatief is voor het rijden van hun beroepscollega's. Maar ik zou mijn dochter zeker niet laten instappen bij een Spaanse taxichauffeur, dan wel wat voor chauffeur in Spanje ook. Het spijt mij namelijk te moeten stellen dat men in Spanje totaal geen benul heeft wat men aan het doen is als men auto rijdt. Ze doen maar wat. Dit heeft voor een groot deel ook te maken met de achterlijke Spaanse verkeerswet.

Neem nu de regel die bepaald dat kinderen onder de 1.35 mtr. niet meer voorin mogen zitten, behalve als de achterbank reeds vol zit met andere dwergen. Dan denkt men 'ach, je hebt er toch genoeg, dan maakt één meer of minder niet meer uit'. Ook mogen fietsers in Spanje eindelijk onder de minimum snelheid fietsen. Tot voor kort was dit niet toegestaan en kwam het dus voor dat een fietser wettelijk verplicht was 40 km per uur te fietsen, omdat de minimum snelheid voor alle voertuigen 50% van de maximum snelheid was. Nu is het ook meteen duidelijk waarom Spanje zoveel goede wielrenners heeft. Verder is het niet toegestaan om je elleboog meer dan 10 cm uit een open raam te laten steken, mag je niet bellen achter het stuur, maar nog wel een boek lezen en is alles wat geen vier wielen heeft bij wet vogelvrij verklaard.

Maar het meest waanzinnige van alles is de Spaanse rotonde. Een rotonde is, naar mijn weten en mits goed gebruikt, bedoeld om een vlotte doorstroming van het verkeer te waarborgen. Hoe werkt een rotonde echter in heel Europa behalve Spanje; Je komt bij de rotonde aan en gaat, zonder het overige verkeer te hinderen, de rotonde op. Je geeft richting aan naar links, zolang je van plan bent op de rotonde te blijven. Tegelijk stuur je het voertuig naar de binnenste baan. Hierdoor blijft de buitenste baan zoveel mogelijk vrij, waardoor andere verkeersdeelnemers eenvoudig de rotonde op kunnen. Zodra je de rotonde weer wilt verlaten geef je richting aan naar rechts en stuur je, wederom zonder het overige verkeer te hinderen, naar rechts en verlaat je de rotonde. Hoe simpel kan het zijn.

Maar niet in Spanje! Hier ros je een ieder die het lef heeft om op 'jouw' rotonde te rijden van de weg af, blijf je stoïcijns rechts rijden en als iemand, die per abuis op de linkerbaan terecht is gekomen, ook maar een poging doet om naar de rechterbaan te gaan, ram je jouw wagen zonder aarzelen in zijn portier. En het vreemde is, zo wordt het de jonge chauffeurs op de diverse Spaanse rijscholen ook geleerd. Wat er ook gebeurt, op een rotonde neem je de buitenste baan en blijf je op de buitenste baan. Met alle gevolgen van dien.

Ik ben blij dat mijn dochter pas 8 jaar is..... Scheelt een hoop discriminatie.....

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten