zondag 3 januari 2016

Meer of minder?

'Willen jullie meer of minder Marokkanen?' Gewoon een vraag. 'Wil je meer of minder?' Dan is het natuurlijk heel makkelijk oordelen. Het is Wilders die het roept en dus is het discriminatie. Foei! Maar vergeet nu eens dat het Wilders was die vond dat hij deze vraag maar eens in de groep moest gooien. Kijk gewoon eens naar de vraag. Wil je meer Marokkanen in Nederland? Was is dan je antwoord? Ik vind persoonlijk dat er in grote delen van Nederland meer dan genoeg Marokkanen wonen. Dus zou mijn antwoord, heel eerlijk, Nee zijn. Discrimineer ik nu? Nee. Ik vind dat in sommige delen van Nederland de weegschaal gewoon te ver doorslaat. Dat de balans zoek is. Dus nee, ik wil niet meer Marokkanen. Mag ik dat vinden? Ik vind van wel. Ik vind dat ik mag vinden dat ik niet meer van iets of iemand wil.

Ik denk dat veel Nederlanders er zo over denken. Veel meer dan dat je nu zou denken. Als ze heel eerlijk zijn tenminste. Maar als je niet meer Marokkanen wilt, wil je dan automatisch minder Marokkanen? Kijk, daar zit nu precies het addertje onder het witte gras van Wilders. Ik wil niet meer koffie. Oh, dan wil je dus minder koffie? Nee, ik heb genoeg koffie gehad. Ik wil niet meer Marokkanen. Oh, dus wil je minder? Nee, ik vind het prima zo. Om met wijlen Pim Fortuijn te spreken; het is niet vol in Nederland, maar het is wel behoorlijk druk aan het worden. En zijn het alleen Marokkanen die overlast veroorzaken? Of misschien ook Antillianen, Turken, Roemenen, Polen, Belgen, Duitsers en Nederlanders? Uit onderzoek komt wel naar voren dat mensen met een Marokkaanse achtergrond sneller in het criminele milieu terecht komen. Maar zoek eens uit hoe dit komt. Zou een stuk slimmer zijn. Dan valt er tenminste te werken aan een oplossing.

En wat zijn Marokkanen? Zijn dat mensen met uitsluitend een Marokkaanse nationaliteit? Of zijn dit ook mensen met voorouders die een Marokkaanse nationaliteit hebben? Mensen die dus gewoon in Nederland geboren zijn, zoals jij en ik, en die gewoon de Nederlandse nationaliteit hebben. Al dan niet dubbel met een Marokkaanse. Ik vind dat een Marokkaan een persoon is die een Marokkaanse nationaliteit heeft. Dan maakt het niet uit waar deze persoon woonachtig is. Ik ben Nederlander, maar ik woon in Spanje, of in Frankrijk, of België. Dan ben ik niet ineens Spanjaard, Fransman of Belg. Nee, dan ben ik gewoon een Nederlander die in een ander land woonachtig is. Wat ik persoonlijk vreemd vind is een dubbele nationaliteit. Je kan, in mijn ogen, niet twee nationaliteiten hebben. En al helemaal niet als ik, als Nederlander, niet én een Marokkaanse én een Nederlandse nationaliteit kan hebben. Over discriminatie gesproken.

Dan de hypocriete reactie van alles en iedereen die met zijn dikke kop op TV of in de krant wil. Vraag jezelf eens af, hoeveel Marokkaanse vrienden heb je? Hoeveel Marokkanen ken je überhaupt bij naam? Zou je, als je de keuze had, naast een Marokkaanse familie gaan wonen? En noem je een persoon van Marokkaanse komaf, maar met een Nederlandse nationaliteit, Marokkaan of Nederlander? Of, super discriminerend, 'Marokkaanse Nederlander'. Als je een bedrijf hebt en je zoekt een receptioniste, of een serveerster, of weet ik veel wat voor medewerkster, zou je dan iemand aannemen met een hoofddoekje of liever die mooie blonde oer Nederlandse meid? En als je bij Opsporing Verzocht hoort 'De dader was iemand van Noord Afrikaanse komaf' denk je dan 'Goh, de dader was een Tunesiër' of 'Zie je, weer zo'n Marokkaan'. Wees eens eerlijk naar jezelf….. En oordeel dan. Niet andersom omdat het zo lekker populair is om mee te schoppen met de rest van wijzend Nederland. En als je dan toch heel eerlijk bezig bent, alleen tegenover jezelf, niet eens in het openbaar, stel jezelf dan nogmaals de vraag….. 'Wil je meer of minder Marokkanen?' Maar stel de vraag anders. Vraag jezelf 'Wil ik meer of minder Marokkanen in mijn land, in mijn stad, in mijn straat, naast me…?' Maar wees vooral eerlijk. Het is zo makkelijk om met de grote massa mee te lullen. Lekker met zijn allen met een dikke vinger naar Wilders wijzen. Wijs eens naar jezelf… als je eerlijk bent… als je durft…

Wilders wordt nu vergeleken met Hitler. Dit werd al gedaan voordat hij zijn vraag stelde overigens. Alleen nu nog wat meer. Hij werd vooral vergeleken met Hitler door mensen die, of in een omgeving wonen waar een allochtoon een bezienswaardigheid is (zoals het Gooi, Wassenaar, Grachtengordel), of die niet beseffen wat Hitler de mensheid heeft aangedaan. En men vindt dit gewoon kunnen. Nu zie ik niet 2.500 aangiftes tegen haatzaaiende randdebielen, hoewel ook dit behoorlijk misselijkmakend is als je het mij vraagt. Wilders wordt verweten dat hij de massa opruit. Maar doet 'de tegenpartij' nu niet precies hetzelfde? Begrijp me goed. Ik vind het van de zotte dat een politicus de vraag stelt 'Willen jullie meer of minder Marokkanen?' Persoonlijk vind ik dat je een politicus die zoiets roept, de Tweede Kamer uit moet trappen. Meteen. Ik schrijf dit stukje dan ook niet om Wilders te verdedigen. Integendeel. Ik schrijf het omdat ik behoorlijk misselijk wordt van alle hypocriete reacties. Als ik Marokkaan zou zijn, zou ik die reacties dan ook vele malen erger vinden, dan de onzinnige vraag van een geblondeerde randdebiel. Of die partijleden van de PVV die weglopen. Rot toch op! Alsof dit iets nieuws is. Dus toen Wilders een hele bevolkingsgroep op de korrel nam, brulden ze om het hardst mee, maar nu gaat Wilders ineens te ver? Hij gaat al jaren te ver stelletje sukkels…

Ik zal nu wel verweten worden dat ik discrimineer. Het zij zo. Lig ik niet zo van wakker eerlijk gezegd. Dat zijn dan de personen die het niet begrijpen. Die niet verder lezen dan de eerste twee regels. Die niet snappen dat als je een mening hebt over iets of anderen, je niet meteen aan het discrimineren bent. Ik heb namelijk wél Marokkaanse vrienden, ik ken wél meerdere Marokkanen (en andere vrienden van allochtone komaf) van naam, ik heb wél een Marokkaanse medewerkster gehad (ok, zonder hoofddoekje), en ik heb meerdere malen het genoegen gehad om een allochtone buurman te hebben. Nog nooit een Marokkaanse buurman, eerlijk is eerlijk. Maar vroeger wel heel vaak oer Nederlandse buren. En breek me daar de bek niet over open…

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten