zondag 3 januari 2016

Ohjajoh.nl

Het is zondagmiddag. Ik zit met een bakje cupjeskoffie en een koekje achter mijn pc. Opeens een berichtje van Angel Mulder; "Beste Jan, zou je het leuk vinden om maandelijks een column te schrijven voor Ohjajoh.nl?" Ik ben vereerd. Mijn ego is heerlijk gestreeld. Ik, de slechtste leerling Nederlands ooit, mag gaan schrijven. In mijn enthousiasme zeg ik meteen ja. Leuk. Doen we.

Maar dan, ik schrijf wel eens wat op mijn Facebook account en de reacties zijn best positief, maar poeh, een column schrijven? Dat is serieuze shit. De twijfel slaat toe. Kan ik nog terug? Waar moet ik het over gaan hebben? Ik weet het niet. Daar waar ik normaal gewoon een verhaaltje in elkaar flans, sla ik deze keer compleet vast. Geen letter verschijnt. Ik mag van Angel ook een verhaaltje doorsturen welke ik eerder gemaakt heb, maar dat is wel erg makkelijk scoren.

Eigenlijk maakt het geen bal uit waar ik over schrijf natuurlijk. Een column kan over van alles gaan. Over mijn schoonmoeder, mijn werk, dat lekkere ding van de bank, mijn kater van vanochtend. Maakt geen reet uit waar het over gaat. Wel is het een zaak van drie keer overlezen, controleren op spelfouten (ik heb behoorlijk dyslectische vingers), controle op verkeerd D-T gebruik (ook zo'n dingetje), de opbouw, begin, midden, eind. Niet meer dan 450 woorden, want de lezer moet niet te moe worden. En als het even kan de boel wat aandikken en de humor niet vergeten. Hoe moeilijk kan het zijn?

En dan…. verzenden. Dat wordt een lastig dingetje. Ik zie mijn trillende vinger al boven de knop "verzenden" hangen. Zenuwen die niet alleen door mijn keel gieren. Mijn onzekerheid zal zich mengen met schaamte, wanhoop en pure angst. "Oh shit, hij staat straks leesbaar op hun site." Voor de duizendste keer zal ik mijn column doorlezen. Mijn eigen eerste officiële column. Is het goed genoeg? Over het algemeen lezen mijn verhaaltjes (die nu ineens 'column' gaan heten) best lekker. Maar toch…

Dan ineens is het document verzonden. Zonder na te denken heb ik op verzenden gedrukt. Afwachten. In spanning. Slapen lukt niet langer. Hoe lang duurt het tot het morgen is? De volgende dag staat hij daar. Mijn eigen column, te pronken op de website www.ohjajoh.nl. Ik zal de trots als goedkope drugs door mijn aderen voelen stromen. Die dag knuffel ik mijn vrouw harder dan anders en zelfs mijn hond vind ik aardig. Ik sprint naar mijn computer. Want wat is er nou mooier dan op internet naar je eigen column te staren?

Mijn twijfel is weg. Ik heb besloten en iedereen mag het weten…. Ik ga een maandelijkse column schrijven voor Ohjajoh.nl…. (Precies 450 woorden).

Jan van Oranje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten